søndag 15. januar 2012

Lanternebursdag

Hvis jeg en eller annen gang i løpet av livet får muligheten til å arrangere den perfekte bursdag, da tror jeg kanskje, med stor sannsynlighet, at jeg ville forsøkt å gjenskape lanternescenen fra Tangled/To på rømmen. Den scenen hvor de sitter i båten ute på vannet og ser hele landsbyen sende opp lysende lanterner. Alle disse lanternene som svever rundt over landsby og vann, som glitrer og gjenspeiles i vannet, og som lyser opp kveldsmørket under stjernene. Denne drømmende og fantastisk fine scenen er et av favorittøyeblikkene mine i filmen, og er en av de scenen jeg gleder meg mest til å  se hver gang! For disse lanternene, de er liksom ikke helt det samme som stearinlys eller fyrverkeri. De har på en måte sitt helt eget (magiske og fascinerende) uttrykk. 

Nå vet jeg jo egentlig, innerst inne, at det er og alltid vil være en forskjell mellom fiksjon og det virkelige liv. Likevel lar jeg meg selv falle inn i drømmer om denne dagen, en dag der hele Oslo sender opp brennende og lysende lanterner, mens jeg selv sitter i en båt ute i fjorden og ser dette magiske og lysende stige mot himmelen. For jeg er helt overbevist om at lanternescenen ville vært like fin, magisk og vakker i min og vår egen faktiske verden. For er det en ting jeg lot meg fascinere litt ekstra av nyttårsaften, var de små og litt tilfeldige lanternene andre sendte opp innimellom alt annet av det mer fargesprakende fyrverkeriet. 


3 kommentarer:

  1. Åh, den scenen er en drøm. Jeg synes at slike lanterner er like fine i virkeligheten, og blir like glad hver gang jeg ser noen sende dem opp!

    SvarSlett