onsdag 20. mars 2013

Det suser i sivet

Noen flere som husker bilder som dette?:

Et eller annet sted langt bak i hukommelsen har jeg en følelse av å ha sett en eller flere filmversjoner at fortellingen om muldvarpen, rotta, padde og hr. Grevling. Likevel er det minnene fra barneskolen, fra små og hastige lunsjtimer der hele klassen ble lest høyt for, som i størst grad får meg til å minnes boken om Det suser i sivet. 

Boken, med den opprinnelige tittelen The Wind in the Willows, ble skrevet av Kenneth Grahame og ble utgitt i 1908. Tenk så fantastisk det ville vært å ha en engelsk utgave fra den første utgivelsen! 
 Inntil i går ettermiddag var størstedelen av denne nydelige boken i stor grad et glemt minne. Helt til en av mine forelesere begynte å snakke om nettopp denne boken. Siden da har jeg stadig gått rundt og tenkt, tenkt og forsøkt å erindre historien, minner og gleder, som en gang ble formidlet i et klasserom for mange år siden. 
Til tross for at historien i stor grad har blitt funnet frem igjen, selv om det foreløpig bare er mentalt, er det illustrasjonene som jeg husker aller best. Og som jeg, også i dag, finner en stor glede i!

3 kommentarer:

  1. Eg hugsar vi hadde ein filmversjon av boka, og den var so fin og tidvis so spennande at det nærma seg skummelt. Eg las ikkje boka før bror min kjøpte ei utgåve av den for eit par år sidan. Teikningane er noko av det vakraste.

    SvarSlett
  2. Åh, denne historien er så fin! <3

    SvarSlett
  3. Jeg er også veldig glad i tegningene! Generelt er jeg veldig glad i illustrasjonene og tegningene til Ernest Howard Shepard. Kanskje mest på grunn av illustrasjonene hans til Ole Brum-fortellingene, men også det han tegnet til historien om Det suser i sivet.

    SvarSlett