onsdag 12. desember 2012

It's A Wonderful Life

I morgen, samt både lørdag og søndag, vises filmen It's A Wonderful Life på Cinemateket. En film som, i følge programbladet, er en av de aller største juleklassikerne og "en optimistisk hyllest til livet, vennskapet og kjærligheten". Dette er julefilmen jeg har gledet meg aller mest til denne høsten. Ikke bare filmen i seg selv, men også til et etterlengtet besøk på Cinemateket. Et sted jeg alt for sjelden besøker. Filmen ble regissert av Frank Capra i 1946 og var i utgangspunktet ikke ment å være noen julefilm. Likevel er det nettopp julen filmen er forbundet med, og det spesielt siden 60-tallet da amerikanske tv-stasjoner årlig begynte å vise filmen like før jul. 

Selv har jeg aldri sett filmen, men mange varme anbefalinger om den har gjort meg både nysgjerrig og spent. Dessuten er det noe litt spesielt med å se gamle filmklassikere i svart-hvitt i tiden før jul. Enten det er juleklassikere eller andre fine filmer. Men selv om ønsket om å se den er ganske stor har jeg likevel ikke mulighet til å se filmen på Cinemateket denne gangen. Selv om jeg gjerne skulle ha gjort nettopp dette, mye på grunn av alt det fine som kan assosieres med et koselig filmbesøk i Tancredsalen. Heldigvis finnes det flere måter og muligheter, og jeg skal ikke se bort i fra at filmen plutselig en dag kan komme til å dukke opp i postkassen min. Innpakket i en hvit konvolutt, klar til å sees når enn jeg måtte ønske det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar