onsdag 9. mars 2011

Afrikansk eleganse

De er høye, de er elegante. De er annerledes og de er en av mine favoritter. Jeg kan ikke si når jeg først falt for disse langbeinte skjønnhetene, men jeg kan si helt sikkert at jeg stadig blir mer glad i og mer fascinert av dem! 
Foto
Artsnavnet camelopardalis (som riktignok er ganske stilig bare det) kommer fra dyrets tidlige romerske navn, det der ble beskrevet som en mellomting av kamel og leopard. Sjiraffen trenger veldig lite søvn, og sover ikke mer enn 10 min - 2 timer i løpet av et døgn. Til gjengjeld bruker den 16-20 timer til å spise. På grunn av alt vannet i bladene den spiser kan dyret gå opptil flere uker uten å drikke.
Foto
Sjiraffene er, uten overraskelse, verdens høyeste dyr. Hannene blir vanligvis 5 meter høye, mens hunnene er litt mindre. En nyfødt kalv er litt under 2 meter høy, og veier ca. 70 kilo. Dyrene er sosiale dyr som lever i ustabile grupper. Disse gruppenes sammensetning endres hele tiden. Jevnlig forlater sjiraffer flokken og slutter seg til en ny flokk.  [kilder: wikipedia og dyreparken.no]
Foto






2 kommentarer: