tirsdag 10. juni 2014

Gatevandring

Det er så koselig å gå mellom alle de gamle bygårdene rundt omkring i Oslo. Se fargene, de ulike stilene, og de mange byggene med sitt litt egne særpreg. Med små kafeer nede langs med fortauet, og butikkvinduer med finsaker og rariteter i. Noen bygårder er mønsterdekorert med murstein i forskjellige farger
Andre er mer overdådige, med ornamenter oppover hele veggen, og med smijernsbalkonger pyntet med blomster.
Noen vegger er dekorert med blomster, og andre steder titter en konge (?) ned på deg.
Litt bortgjemte steder gjemmer det seg balkonger sirlig pyntet med gipsornamenter.
Om man runder et hjørne kan man være så heldig å treffe på en dør dekorert nesten som et lite eventyr. Ser ikke dette litt ut som en prins med sin prinsesse?
Flere steder kommer man derimot til inngangsdører med glass i. Og er man riktig heldig ser man gamle trappegelendere sno seg oppover etasjene.
Det er ikke bare nede på bakkenivå man kan finne herlige detaljer. Ser man litt opp, dukker det frem både piper og spir og tårn.
Flere av de gamle bygårdene har dessuten karnapper. Tenk så fint å kunne ha et slikt et! Et sted hvor man kunne sitte for seg selv, se ut på alt som beveger seg utenfor, eller sitte inne en regnværsdag med en bok eller to.
Jeg tror aldri jeg kan bli helt mett på å se byen jeg bor i. Overalt finnes disse fine små detaljene, rekker med gamle bygårder og andre gamle bygninger.

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg sånn igjen i gleden over slike fine detaljer! Innlegg som dette minner meg om mine egne fra de mange postrundene, hihi. Det er så mye fint å se på i Oslo, og jeg går heller aldri lei!

    SvarSlett
  2. Jeg må si at jeg ble overrasket da denne så gode presentasjons rekkehus, så sjarmerende. det er en glede så vellykket som "Det blomster" (å ønske å se disse arkitekturer oslo uventet). (1-5-8. mitt første valg, foto). ( bruno ) .

    SvarSlett