torsdag 16. august 2012

Stein, dikt og minner

Stone
Noe av det fine med Inger Hagerup sine dikt er at de vekker så mange fine assosiasjoner. Ord og fraser som henter frem glemte minner og øyeblikk, drømmebilder som trer frem foran hverdagens realiteter, små smil som får munnen til å kruse seg. Et av favorittene mine er diktet om steinen. Dette diktet som henter frem barnet i meg. Plutselig er jeg ti år igjen. En liten pike på utflukt "i skogen". Med lette sommersko, sommerkjole som flagrer i det man løper bortover stien. Trærne som lager en behagelig skygge fra den varme solen. Små hender som snarlig og fort fylles med en bukett prestekrager og kløver. Et veltet tre som må utforskes, og under denne, dagens fineste steinfunn. En liten rund og grå. Eller kanskje er den kantete, ru. En kald stein i varm hånd. En liten skatt, en hemmelig venn. En venn man tar meg seg hjem, hvisker små ord til i smug. Eller kanskje er den stor. En betryggende flekk i det stadig forrandrede skogholtet. Grå og grønn, i det ene øyeblikket kald av trærnes skygge, det neste øyeblikket varm av solens gjennomtrengende solstråler.  

Så var det den gode stein
med bred og mosegrodd rygg
som ble min hemmelige venn,
hos den var jeg alltid trygg.

Der kunne jeg gråte og le,
den visste og skjønte alt,
og brydde seg aldri om
hvordan ordene falt.

Urokkelig - stor og stum,
den samme i sol og regn.
Hvor godt jeg begriper dem
som gjorde seg guder av stein.

- Inger Hagerup -

1 kommentar:

  1. jeg elsket ut virkelig ..ja det er fenomenologi av persepsjon som sette folelser i sving oss med mange ideal eller mental bilder av denne forfatter; og mennesker gjort skaret "menhir" menneskkelig form, senere fikk han tablene av loven .. jeg elsker ("Haregrup") oppfattet den lille det distribuerer med stort hap, og det snakke i oss naert. jeg liker det du sier i kommentaren (fin redisign personlige minner) . jeg elsker ogsa dene steinen fuktig fra havet , som speil til grunnen. hils bruno

    SvarSlett