mandag 5. mars 2012

En liten norsk vestlandsperle

Jeg har ikke tenkt å gjøre det til en vane å trekke frem det Aftenposten skriver om, men akkurat i dag gjør jeg et lite unntak. For det skulle ikke mer enn et lite klikk til, før jeg ble totalt forelsket i denne "reiselivsperlen" i Sogn og Fjordane. Og akkurat det må jeg nesten takke nettopp Aftenposten for.. For med bilder som disse under, kjenner jeg reisesyken boble under huden, også overfor små og ubesøkte plasser i Norge - som jeg en eller annen gang nesten er nødt til å reise til
Tenk å sitte ute i solen blant slike omgivelser. I lette sommerkjoler, barføtt og med med et glass iskald iste foran seg. Et høyt glass som dugger i den sommervarme vestlandssolen, mens duften av nyslått gress og hageblomster slår mot deg fra alle kanter
Tenk å våkne til slike omgivelser. Enten det er om morgenen, og lukten av nystekte rundstykker kommer sivende inn fra dørsprekken, eller i det øyeblikket man legger fra seg et magasin, en spennende bok - og innser at den virkelige verden nok engang er så veldig virkelig
Kommer det en regnskur, eller sommerkvelden begynner å bli mørk og kjølig, kan man vandre rundt i rom som dette. Kanskje har de også en ekstra bok man kan låne, dersom ens egen allerede er utlest, mens man krøller seg sammen i en sofa med pledd og en rykende varm tekopp.
Tenk å måtte si farvel til et slikt hus. Eller kanskje man bare sier "hei" - mens bygget hvisker, på mystisk vis, et lite "på gjensyn" når man drar videre igjen..?
Uansett hvordan det må være, er dette et hus, et sted, en plass jeg gjerne skulle besøkt en gang. En gang når Norgesferien står for tur, og jeg kan reise fra sted til sted og besøke koselige og sjarmerende hotell som akkurat dette

3 kommentarer:

  1. Kråkeslott med slik sjarmerende innredning, og gjerne store hager, er superkoselig!

    SvarSlett
  2. Jeg skal faktisk dit nå til sommeren. Min tantes familie bor like ved, dermed blir det herskapelig overnatting på veien frem eller tilbake.

    mvh Andrea

    SvarSlett
  3. For et fint sted! Det så hyggelig ut

    SvarSlett