mandag 15. november 2010

Tanker fra Blindern (et referat)

Det er så pent når snøen daler ned fra himmelen, virvler rundt i luften, nesten som den danser med vinden, i store hvite snøfiller, før den faller til bakken og blir liggende. Uansett hvor langt opp du prøver å se, ser du bare snø som virvler rundt i sitt eget bedagelige tempo. Nede på bakken legger de seg tett i tett. Asfalten og gresset blir stadig hvitere. Inne er det varmt og godt. Fra sidemannen dufter det godt fra en kopp kaffe. Jeg blir noen ganger litt ekstra tankefull når jeg ser ut på snøen som daler ned utenfor. Den ser så lett, men like vel så tung ut på en gang. Store hvite dotter, som om snøkrystallene febrilsk prøver å klamre seg fast i hverandre. Det blåser ikke så mye i dag, små snøkrystaller. I dag kan dere danse fritt, rundt og rundt, uten å bli ført videre og videre, borte før dere treffer bakken. Jeg får nesten lyst til å gå ut, svinge meg selv rundt og rundt under snøfallet. Jeg får lyst til å være liten igjen, til å lage engler i snøen, kjenne snøkrystallene smelte mot ansiktet, rekke tungen ut i jakten på å få tak i flest mulig snøkrystaller. Men i dag er jeg ikke liten. I dag må jeg sitte inne og lese. I dag er det kollokvie-dag, en uke før eksamen. Jeg må være flink nå. Så kan jeg heller leke etterpå. Og plutselig, uten å egentlig legge merke til det, er snøfillene erstattet med sol fra en lyseblå himmel. Alle skyer og snøkrystaller er borte. Solen varmer gjennom vinduet der vi sitter. Jeg får lyst på appelsin, eller kanskje en kopp te. Snøen glitrer der den ligger, som et teppe over den lille plassen utenfor SV-bygget. Over alt er det fotspor, fra flittige studenter som traver frem og tilbake under novembersolen. Jeg har ikke like lyst til å leke nå. Det er så fint å se på. Dessuten er det så godt og varmt, så koselig, der jeg sitter. På tross av bunker med notater og pensumbøker. Kanskje en annen gang, når snøfallet kommer tilbake, da kan jeg bli liten igjen og danse rundt i snøen. 

Foto: breogfjell.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar