mandag 25. mars 2013

En liten sannhet (på islandsk)

For ikke lenge siden ble jeg utfordret til å komme med åtte sannheter om meg selv. En utfordring som jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre med, og gjør det vel fortsatt ikke, men det er vel kanskje derfor det også kalles for en utfordring(?) Uansett gjøre jeg et lite startforsøk, med å komme med en første sannhet om meg selv og mitt eget:

Jeg syns ofte det er gøy å høre musikk på språk jeg ikke forstår. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men kanskje har det noe å gjøre med at opplevelsen blir annerledes med en gang man ikke legger like godt merke til teksten. Som om melodien, uttrykket, de forskjellige instrumentene, instrumentenes rolle - alt kommer til syne på en helt annen måte. Selv om man får vite hva teksten handler om, kanskje til og med leser en oversettelse av hva hele teksten betyr, blir den noe mindre viktig likevel. For i det øyeblikket musikken starter, tenker jeg ikke lenger over hva teksten er og betyr. Da er det de andre elementene som kommer frem. Noen ganger er det en skikkelig deilig følelse som kommer frem, andre ganger er det mer en erkjennelse av noe uforklarlig og fint. Og noen ganger er det bare en fin måte å koble av på. La tankene slippe taket, og samtidig la sinn og kropp bli omfavnet av noe helt annet enn ord, ord, ord.


1 kommentar:

  1. Dette var en fin start, synes jeg! Dessuten skjønner jeg akkurat hva du mener - det er lettere å oppdage nyansene i musikken hvis man ikke forstår ordene!

    SvarSlett