søndag 24. mars 2013

Påskelitteratur

Det sies at krim hører påsken til, enten det gjelder film og fjernsyn eller i litteraturen. Foreløpig er det likevel lite som tyder på krim og krimhistorier hjemme i boksamlingen min denne gangen. I årets bunke med påskelitteratur, som består av både lånt og nytt, ligger det foreløpig ganske mye annet. Som tidligere skrevet, har jeg de siste månedene fått sansen for dramatikk, en glede som også får lov til å være med inn i påsken. Sammen med den, denne gangen i form av Jon Fosse og Bertolt Brecht, venter kjære og gamle venner som Knut Hamsun og Karen Blixen, men også et første møte med Merethe Lindstrøm - og hennes novellesamling Jeg kjenner dette huset. Fortsatt ligger en utgave av Tove Janssons evig sjarmerende Mummitrollet på lur, og i bakhånd - til den dagen både bunken og Mummitrollet er ferdiglest - en samleutgave med dramaene til Anton Tsjekhov. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på bunken, i selskap av varm drikke, påskemarsipan og et pledd til å pakke meg inn i.

Håper dere har mye fint å lese på i uken som kommer! Enten det er krim eller andre ting

3 kommentarer:

  1. So lenge eg får med meg litt britisk krim på fjernsynet, so kan bøkene gjerne vere krim-frie. Det låg nokre mammutbøker her heime og venta på meg, so kanskje eg tek til på ei av dei.

    SvarSlett
  2. haha, takk for å gjøre oss oppdage kanskje andre forfattere (m. Lindström.?) du vil nyte med (Hamsun)"pan", jeg likte denne boken, og jeg ønsker deg godt. "Brecht" og "Chekhov", har du appetitt! , Personlig er jeg ikke kommer inn i "forbrytelser slike bøker" for lesing, men kommenterte påske "haggaddah" historien i teksten, selvfølgelig, pluss litt eksegese at 1h natt, hvis publikum ikke er sliten . men i morgen kveld vil være min påske og 8 dager, mye håp og ydmykhet er der. har en exellent uke!! bruno

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig. Så lenge jeg får med meg noe av all den britiske fjernsynskrimmen, er jeg mer enn fornøyd når det kommer til krim i påsken

    SvarSlett