tirsdag 12. juli 2011

Smaksgleder

Sommeren er en fin tid til å unne seg litt ekstra kos, og med tanke på at jeg elsker å kose meg kan dette nesten ikke passe bedre. Jeg har egentlig aldri vært spesielt glad i å lage mat, men med solen skinnende utenfor vinduet og med behagelige temperaturer ute har matlagingslysten gradvis økt de siste ukene. Nå vil jeg ikke si at selve middagen har blitt bedre, men det har blitt morsommere å lage mat. Dessuten er jeg igjen blitt flinkere til å lage meg litt ordentlige salater, i stedet for det meget enkle kokte gulrøtter og brokkoli. Noe som både er sunt, godt og sommerlig, selv om det tar både mer plass og litt lengre tid med kniven. Når man i tillegg kan legge til en god tzatziki-salat (som passer til nesten all mat), nystekte baguetter eller pitabrød og gjerne litt stekt fisk, da kan sommermiddagen inne på kjøkkenet nesten ikke bli bedre. Selv uten grill og selskap av gode venner
Foto

Heldigvis er det flere flotte smaksgleder som hører sommeren til. Nesten hver dag koser jeg meg med en liten is, frisk frukt, søte jordbær eller en håndfull nøtter. Og nesten hver dag kan jeg glede meg med noen glass sommerlig og kald iste. Den siste uken er det den søte "bestemors hage" som har blitt brygget og satt i kjøleskapet, med smak av blant annet jordbær, bringebær og rabarbra. Søtt og godt, og som hver gang får meg til å tenke på sene sommermiddager fra barndommen med hjemmelaget rabarbragrøt til dessert. Nylaget, med akkurat passe mye sukker på. Det kunne jeg lett takket ja til i dag også:) Tihi
Foto

2 kommentarer:

  1. Så utrolig koselig! Jeg elsker salater (hele året i grunn, men ekstra mye om sommeren.) <3

    SvarSlett
  2. Nam! Sommergleder kommer i mange varianter, og det er så mye som frister for tiden!

    SvarSlett