mandag 28. juli 2014

En lukt av barndomsidyll

Hver sommer reiser familien og jeg på hyttetur sammen. Selv om vi også tilbringer tid der ellers i året, kan jeg ikke forestille meg en sommer hvor jeg ikke på noe tidspunkt skal løpe ut og inn av det lille røde huset, vasse i vannkanten like nedenfor, plukke hendene fulle av markblomster, eller jakte etter søte markjordbær.
Jeg kan ikke tenke meg en sommer uten å befinne meg i en verden hvor alt er bare grønt og blått. Blå himmel som speiler seg i vannet, grønt gress, lange grøftekanter med smørblomster i, og grønne enger med hvite sauer på.
Jeg kan ikke tenke meg en sommer uten å kunne ligge lenge i en hengekøye, høre fugler synge, kjenne lukten av solkrem og nyklippet gress, gynge sakte frem og tilbake mens man tankefullt ser opp på blå himmel og grønne bjørkeblader, eller leser stille i en bok.
Sommerdager hvor man steker vafler, bare fordi man har lyst på noe godt, på et hyttekjøkken foran et lite og rødt serveringsbrett med kattepuser på.
En sommerdag hvor det alltid henger badehåndklær og badetøy til tørk, etter svømmeturer i det varme vannet,
og hvor vindstille kvelder fylles med badminton eller kubb-spill.
Sommerkvelder hvor man sitter ute med stearinlys på bordet, og med bål i utepeisen når varmen fra solen forsvinner etter mange, lange timer.
Sommerkvelder som sakte, sakte farges av dagens siste solstrålet over en rosa himmel.
Hver sommer, og jeg gleder meg like mye hver gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar