tirsdag 8. april 2014

Et loppekupp

Sist lørdag var pappa og jeg på loppemarked sammen. Sånt er alltid like spennende, man vet rett og slett ikke hva man kan komme til å finne. I tillegg var vi der litt sent på dagen, og av erfaring vet jeg at mange av de beste tingene ofte forsvinner tidlig. Som den litteraturkjære personen jeg er, er jeg veldig glad i å se etter bøker når jeg er på loppemarked. Denne gangen var det ikke så mange bøker som jeg hadde håpet på at det skulle være, men til gjengjeld var det enkelt å få oversikt over alt sammen. Jeg ble faktisk overrasket over hvor mange bra bøker som var der. Selvsagt har dette mye med skjønn å gjøre, om en bok er bra eller ikke, men i dette tilfellet tenker jeg på litteratur som man gjerne finner i den vestlige og i den norske litterære kanon. Både romaner, lyrikk og drama. Noe av det litteratur som jeg har fra før av, mye av det litteratur som jeg allerede har lest. Det meste lot jeg stå igjen, rett og slett fordi jeg aller helst ønsket å finne noe jeg ikke hadde lest fra før av. Kanskje like greit, for det var mens jeg jobbet meg videre gjennom kasser og hyller at jeg fant denne boken her:

















Det annet kjønn er kanskje det beste kjøpet jeg har gjort på et loppemarked på lenge. Jeg har hatt flere forelsere som har snakket mye om denne boken, og jeg har selv lenge hatt lyst til å lese den. "Feministenes bibel", som den nesten kan omtales som. I det minste er det en bok som har betydd veldig mye for veldig mange. Foreløpig har jeg bare lest det innledende forordet av Toril Moi, men jeg gleder meg til å begynne på selve boken. En bok som kostet meg den fine summen: 30 kroner. Det var den jammen meg verdt. 
 

2 kommentarer:

  1. Oj, kor flott! Og so til og med innbundet? God lesnad, du!

    SvarSlett
  2. faktisk, som vanlig, jeg tok feil (jeg tenkt at du leser på psykoanalyse og feminisme i tallene i Bibelen). det var veldig alvorlig rikt ! men , oi ! forpliktelse til feminisme? ; der hvor den vakre utsikten over Beauvoir ( il y a du beau , voir , du Beauvoir )... som i ordet volum (bok), sin rot " vol" ( la révolte : opprør :hihi, " la Nausée" Sartre). dette er litt av en fornyelse, en tilbakevending til " individ".
      "Platon" snakker om (dualitet); Jødedommen ser en invitasjon til å lytte, og introspektiv tilbake til spørsmålet ... men, er at det er en sekularisering av kvinner ?.fin og god lesing . og det er også en stor glede for meg når jeg finner en god bok, som pa loppemarked. ( bruno )

    SvarSlett