onsdag 27. mars 2013

Et fargeprosjekt

Så lenge jeg kan huske har det alltid hengt bilder og andre fine ting på veggene hjemme hos mor og far. Overalt, på alle vegger. En dekorering som på mange måter har påvirket meg mer enn det jeg noen ganger ønsker å tro. Ikke at jeg føler den samme trangen til å henge bilder på veggene i hvert et rom der det er passende. Det handler mer om et ønske om gjøre et rom til mitt eget. Enten det er et bilde, et postkort jeg har fått, eller noe annet fint.

Det er deler av denne settemittegetpregpådet som lenge har surret rundt i hodet mitt. Det, sammen med det faktum at hele leiligheten jeg nå bor i er hvit. Og selv om både stuen og kjøkkenet har fått litt farge og plakater på veggene, hender det fortsatt at jeg lengter etter litt andre farger til å bryte opp alt det hvite med. Og en mulig løsning: jeg har funnet frem en liten bunke med fargekort - slike man bruker for å finne ut hvilken farge man vil male en vegg med, en flaske lim og en pensel. Kanskje disse tingene kan brukes til noe?
Tanken som først slo meg var å klippe av den nederste delen av fargekortene, der fargekoden står, for så å lime alle kortene på et par A4-ark. Jeg har allerede regnet ut at jeg har nok fargekort til å dekke to hele ark ala A4. Enda flere om jeg deler arkene i flere mindre ark. Da kan jeg lage collager som ser omtrent slik ut:
Enda er jeg litt usikker på hvor disse collagene kan henge. For ikke å si, når jeg skal kunne ta meg tid til å lage dem. Foreløpig tenker jeg som så at; har man lyst, finner man også tid. Og har man lyst finner man sikkert også et passende sted hvor det hadde passet seg med litt flere farger. En mulig plass er garderobeskapet i gangen, som hittil har sett slik ut:
Et hvitt skap, i en hvit gang, med en hvit kalender på seg. Det er også en av grunnene til at vi som bor her har snakket om å gjøre det litt mer koselig. Og kanskje hadde det av den grunn vært en fin start å skape litt flere farger nettopp der?

1 kommentar: