tirsdag 26. august 2014

Om en liten ring

https://www.flickr.com/photos/infomastern/14519782386/in/photolist-o84FrC-GW7Fm-99E9bY-2G93Gf-5rvwkN-k6kFc-7Ru2k-nbiGw-a66NeM-xgmf-4aY2px-8yUGP-dM4ymy-4zGCPr-2WLmq2-faxUpG-fwGWrh-2NLTC-6V6et9-eKZVad-4z1sLd-9RKyBx-syaS-8rzQBM-4Xb3Aq-7SNB6T-uyd9W-878VP2-aiB5rB-cuNDjL-7x84Tr-7PQC-Ly2q6-5UeRcZ-aDAb6-dXxPD-6p9QNQ-3Ng84w-h6FEE-8cPFp-98fW-rcEUS-6XG5hT-nbm5Jb-pGum-7xDuqe-pKfq5-b2u1PB--HMQ7j
Det første året på barneskolen var kanskje et av de aller mest spennende årene på småskolen. Fordi så veldig mye var helt nytt, nytt og litt spennende, nytt og noen ganger litt vanskelig. Noe av det jeg likte veldig godt var de mange barnereglene som vi skulle lære. Først en regle for å sette alle bokstavene inn i sin bestemte rekkefølge, så en regle for hver bokstav i alfabetet. Jeg kan faktisk fremdeles huske deler av disse reglene. Derfor var det ekstra gøy da jeg for litt siden ble presentert for et av Olav H. Hauges bokstavdikt:

O, O, O
Ein liten ring
om ingenting

Ord, ord, ord
kling i kor - 
Med ord 
kan du laga
himmel og jord,
fuglar og dyr
og alt som kryr.
Kom skal me laga 
eit eventyr! 

Selv syns jeg dette er en vakker fremstilling av mitt eget forhold til ord. Jeg har alltid vært glad i å lese, særlig skjønnlitteratur, og elsket også å skrive stiler i alle slags ulike sjangre i skolens norsktimer. Med ord kan man lage noe, til og med et eventyr. Det kommer jeg (forhåpentligvis) alltid til å synes er skikkelig, skikkelig fint.

2 kommentarer:

  1. Oi, denne regla var ny for meg! Jeg er også veldig glad i ord, og jeg elsker tanken på å skape eventyr med dem!

    SvarSlett
  2. oh, fint å gitt, tenkt så det ! finesse av et blikk på dette objektet :"spiral". og en veldig fin barnerim. Jeg må si at jeg elsket, mye mye, og jeg kan bare kompliment deg (og forfatter). Så, hvis tanken på Platon er en utfoldelse spiral, hvis han snakker om ideer (i gamle greske, -"Eidos": betyr også "form"); Også referert til som "Sophia" (vitenskapen i seg selv. og vitenskap til seg selv, men også når dette dialektikk er kunsten "maieutisk." (du skjønner, vi kommer til sirkelen). det er klart at jeg også , jeg blir tatt med ordene (i min kultur er det enda mer santStor gående for sikker.). og å si at for menn eventyret av ord, er tanker og pust til å fortelle :( til "Allélouya . "...) Jeg elsker også å lese (alle tekster, mange forfattere og også innlegg du har gitt:- oi ! (Vel, bare en fin, frank: Merci!) ( bruno )

    SvarSlett