lørdag 19. juli 2014

Reiseklar

Stuen lukter av en blanding av nyvakset tøy og neglelakk. En koffert ligger åpen midt på gulvet, hvor stadig et nytt plagg eller et par sko finner veien ned. Strykejern og strykebrett er nettopp pakket inn i skapet igjen, og pakkelisten for den årlige turen til sørlandet blir stadig kortere, i takt med at kofferten stadig blir fullere. Det kribler litt i kroppen. Reisekjolen er for lengst plukket ut, en like stor påminnelse om morgendagens reise som den snart ferdigpakkede kofferten på gulvet. Det eneste som gjenstår er den velkjente utfordringen: hvordan pakke nystrøkne klær på en måte som gjør at klærne også ser litt nystrøkne ut når man pakker dem ut igjen? Jeg har aldri fått det til. Aller helst skulle jeg pakket med meg hele strykejernet, men satser, som vanlig, på at jeg og kofferten kommer frem uten de helt store krøllene på nystrøkne skjørt og kjoler. Matpakke til bussturen er allerede ordnet, og en gammel roman som jeg ikke har lest på lenge, er pakket ned i håndvesken som lesestoff. Det er rart hvordan man blir så spent og reiseklar hver eneste sommer, selv om jeg skal til kjente steder. Jeg forsøker å erindre hvordan det er der. Hvordan maten smaker, hvordan det er å vasse i strandkanten, atmosfæren i huset der vi bor. Jeg husker det ikke, men kanskje er det også derfor jeg er litt spent: fordi jeg vet at alle slike erindringer løses opp med en gang man kommer dit. Med en gang man setter seg ned for å spise, på den samme plassen, sammen med de samme menneskene som man traff for nøyaktig et år siden. Fordi man skal oppleve tingene litt på nytt, samtidig som det vil være noe annerledes. 

Bildet er lånt herfra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar