tirsdag 30. juli 2013

Lykkelig uten et hvorfor

Ute på balkongen, igjen. Denne gangen i regnet. Jeg venter, venter i spenning, på lyn og på torden. Et lys og en lyd som var her, men som med en gang forsvant og ble erstattet av en stillhet. Den stillheten som oppstår når tordenværet plutselig er borte, og som ikke kan sammenliknes med noe annet. Kommer det igjen, mon tro? Tordenværet. Et tordende sommervær, slike jeg har minner om fra tidligere år. Jeg elsker slike kvelder. Det er noe litt rensende over tordenet. En følelse av endringer, spenninger som løses opp, i kropp, i sjel, i naturen. Et vekselspill mellom følelsene, mellom lyd og stillhet. En lyd som bare tordenet kan frembringe, på samme måten som stillheten etterpå. Jeg drikker varm te. Etter mange varme dager føles det godt å bli varmet av en kopp varm drikke. Varmen, sprer seg, innenfra og ut. Annerledes enn solen som skinner på himmelen, slik den har gjort frem til i dag. Jeg kjenner lykke, det er nesten litt rart. Å sitte på en balkong, se skyene langt borte i horisonten gradvis bli farget rosa, regndråper som faller, som stopper opp, som faller igjen. En våt plaststol ved siden av meg. En følelse av lykke. Over lukter, over lyder, over det jeg ser. Så godt det kjennes å være lykkelig, nesten uten å forstå hvorfor man er det. Gleden over lynet og tordenet, som plutselig kom, som bare forsvant. 

2 kommentarer:

  1. Fine nye endringer du har gjort, og flott skrevet. Det er sant at man ofte er glad og lykkelig uten at man helt vet hvorfor

    SvarSlett
  2. du har rett til å være lykkelig av disse øyeblikkene, godt beskrevet. så jeg kunne få på et sted hvor lydene er på forsiden, med den første beskrivelsen (selv da er det omtalt som "travelling", men dette er bare min lyd glede lesing), så jeg mer ble invitert til å gå denne nærhet effekt tordenvær. det er ting går bra fra balkongen. du nesten lovet en varm sommer beskrivelse hvis jeg minnes. gleden av å lese. bruno

    SvarSlett