søndag 30. desember 2012

Minner fra juli


Det var en gang sommer. Sommer og ferie, innedager med regn trommende mot vinduene, markblomster som ble til en eng like utenfor hyttedøren. Bilder som har blitt liggende, glemt i det sommeren var over og høsten kom, i et annens kamera. Nå som det er like før et nytt år ser jeg likevel ingen grunn til ikke å mimre tilbake. Til late sommerdager, der man ventet på solen og varmen, og som - da den kom - viste seg å bli en helt fantastisk avslutning på årets familietur opp til hedmarken. 
Ingen barndom uten et ordentlig klatretre, og selv om jeg ikke på årevis har forsøkt å klatre i trær - noen steder - vil jeg aldri kunne være et slikt tre foruten. Heller ikke når treet er omringet av kløver, prestekrager og andre markblomster
Rart hvordan alt kan være og oppleves som noe fint, på hver sin måte, fenomener med alle sine kontraster og likheter. Hvordan bomullstunge skyer sprer glede den ene dagen, før gleden erstattes av solskinn og julisommerens vannliljer like etter
Godt nyttår! Jeg gleder meg til nye hverdagsgleder, både de store og de små gledene rundt oss, og til nye drømmer i året som kommer. Både vinter, vår, sommer og høst. Til gledene og drømmene som lever både innendørs og utendørs, til nye bøker, filmer og musikk, og til nye eventyr og mer fantasi.

1 kommentar:

  1. fra deg til meg i fortrolighet, ble jeg selv gitt en magisk fantasi for en perfekt kombinasjon i mine minner fra barndommen ferie i fjellet, akkurat som din vakre landskap, var naturen: felt i blomst, himmel og fjellvann, var det ingen bjørk, grantree skog bare, (jeg elsker bjørketrær, dette er veldig sjelden i Frankrike!) med min nåværende lesing av dikt fra "r.maria Rilke "til" lou Andréa Salome "... Jeg ønsker deg som motto for ekornet: klatring ( alltid ,gå høyere og høyere!) for det nye året 2013, er det bra for deg! .. vennlig hils .. bruno

    SvarSlett