tirsdag 6. september 2011

Høstsmaker


Foto
 Når regnet høljer ned, aldri tar ordentlig slutt, da må jeg innrømme at jeg blir noe lei av alt dette våte. Da er det godt å komme inn i varmen igjen, tusle rundt i pysjbukse selv om det bare er tidlig kvelden. Krype opp i sofaen med en kopp te og nyte de herlige smakene av høst. Å spise store og saftige plommer, mens man venter på at dagens middag skal tine. Drikke grønn te med smak av eple og kanel, eller kanskje heller kose seg med den hvite teen med sommerlige smaker og lukter av bringebær. Å føle at gulrøttene på middagstallerkenen på magisk vis både er ekstra sprø og smakfulle, bare fordi det er blitt så høstlig ute. Og når kvelden kommer, telysene tennes og hele kollektivet samles etter en lang dag hvor alle er rundt omkring, da kan jeg glede meg til mors fremtidige og høstlige middager. Til å komme hjem til hjemmelaget lapskaus, som smaker ekstra godt og høstlige bare fordi det er mor som har laget den. Til å spise fårikål eller lage kjøttboller i brun saus, bare fordi det også på et vis hører høsten til. I hvert fall etter lange uker med grilling og annen lettere sommermat. Også vafler da, eller annet godt. For av en eller annen grunn våkner liksom bakegleden til livet igjen når høsten kommer. Lysten til å samle fine venner til koselige søndagskvelder med nystekte vafler og boller, til andre bakverk og nyprøvde bakegleder.

2 kommentarer:

  1. Spennende, smakrike gryter hører også høsten til, synes jeg. Foruten masse te og eplekake! Nam!

    SvarSlett