tirsdag 12. mars 2013

Norwegian Wood

 Jeg skal komme med en liten innrømmelse. Også jeg er blitt veldig glad i bøkene til den japanske forfatteren Haruki Murakami. Av de to romanene jeg har lest hittil, og som begge står i bokhyllen, har jeg elsket fortellingene fra første side. I helgen så jeg for første gang en filmatisering av en av bøkene hans, Norwegian Wood, som var den første (og mulige eneste hittil?) filmatiseringen av en av Murakamis romaner. Og vet dere hva - jeg likte filmen kjempegodt!
 Norwegian Wood er en film som man liker bedre og bedre etter hvert som filmen driver fremover, og når det hele er ferdig og du rekker å reflektere litt rundt filmen - da liker du den enda litt bedre. 
Til tross for at filmen varer i over to timer, er det mye fra romanen som er kuttet ut. Kanskje er den så mye som halvvert. Det gjør på ingen måte noe for den visuelle nytelsen som filmen gir, både i landskaps- og interiørbildene og i den søte og litt småromantiske fargepaletten og 60-tallsstilen, selv om man selvsagt får en mye større forståelse av fortellingens dybde dersom man har lest romanen først. En forståelse om alle de små historiene og detaljene som boken er så full av, men som bare såvidt rører overflaten i det filmen hurtig beveger seg videre. Det er så mye som forblir usagt, som likevel ligger litt i atmosfæren som filmen skaper, men som jeg vil tro (som i så mange andre tilfeller) fort kan bli lit borte om man ikke kjenner historien fra før av. 
Likevel Norwegian Wood en film som man så absolutt blir glad i! Fortsatt går jeg rundt og nynner på tonene til the Beatles, mens jeg tenker tilbake på alle de fine bildene! For det er bildene som filmen gjør aller best. Mye dialog er kuttet ut i forhold til den opprinnelige boken. Likevel tar det ikke lang tid før du befinner deg i en pastellfarget, asiatisk 60-talls verden, der ikke alt er like fin og søtt og hyggelig som du skulle ønske at det var, men som uansett gir deg smil i ansiktet om du tenker tilbake på det alt sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar